Hvad er meditation

Meditation - hvad er det egentlig

Før sommerferien havde jeg en snert af oplevelsen af det berømte og berygtede "hamsterhjul". Jeg havde fået engageret mig i SÅ mange skønne og fantastiske ting, at jeg næsten ikke kunne følge med. Mens jeg var i gang med een ting, var jeg nødt til at tænke fremad og planlægge det næste, tingene stod hele tiden i kø.


Jeg mærkede så tydeligt, hvor vigtigt det er at mærke sine fødder. Helt banalt - hvor er mine fødder lige nu? Ikke bide tænderne sammen og vente på ferien, for så kan jeg...hvad?? I stedet for at vente på andre tider med mere ro og fred, at blive opmærksom på freden inden i. Som virkelig altid er der, altid er tilgængelig. Som ikke kræver noget i det ydre, men blot en indre opmærksomhed. Blot at trække vejret. Som jeg tit har sagt; mærke det ene åndedrag der er der lige nu. Det kan bære os igennem alt. Det ene åndedrag.

 

Det er også det vi arbejder med når vi mediterer. Det er en øvelse i at blive klar, opmærksom, nærværende.
Men hvad er meditation egentlig, og hvorfor mediterer vi?


Det mest enkle svar er, at meditation er at være i midten, i center, - at meditere er dermed at bevæge sig mod center, at centrere sig. Det kan så hurtigt afføde nye spørgsmål; hvad er dette center? Hvad skal jeg gøre for at bringe mig derhen? Er jeg ikke altid i center? I center eller centrum af hvad??

 

Når jeg siger f. eks.: Centrer dig i kraften, synk ind i dig selv, gå til dig hjerte, mener jeg egentlig det samme. Som også kan udtrykkes ved blot at Være. Vær dig, i stedet for at gøre en hel masse. Vi er tilbøjelige til at ligge vores opmærksomhed ude af center, uden for hjertet. F. eks. i en smerte i kroppen - vi kan i den grad identificere os med smerter i ryggen, migræne og alt mulig andet, at vi ikke kan huske hvem vi er uden denne smerte. Eller smertefulde følelser der fuldkommen tager os med, overmander os, så der ikke eksisterer andet end den store angst, vrede, sorg...Eller vi kan lægge gevaldig meget opmærksomhed ud i andre mennesker; i overdreven grad forholde os til hvordan andre passer deres job, opdrager deres børn, hvordan de vælger at klæde sig osv. osv.

 

Vi kan bruge meget krudt på at lytte til en indre dømmende stemme. En stemme som næsten uden ophør fortæller, at du lige så godt kan droppe den drøm med det samme. Det bliver alligevel aldrig til noget. At de andre ikke kan lide dig, hvis du ikke taler på en bestemt måde, at du ikke gør tingene godt nok, at du ikke er pæn nok, sund nok...listen er uden ende.

 

Når du så lige pludselig, i et glimt, er i dit hjerte, ophører alt det øjeblikkelig. Lige der eksisterer der kun fred. Kroppen slapper af, sindet stilnes, alting er på plads. Der er ikke begær efter noget, ingen følelse af afsavn. Du er lige dér hvilende i Selvet, lykkelig i nuet....

Så igen er der en anden del i dig der bliver opmærksom og med det samme tager over. De nedgørende stemmer vælter frem igen - jeg burde også skynde mig med det og det, .....

 

Oplevelsen af at være fuldt til stede, at hvile i dit hjerte sker engang i mellem helt spontant. Det er en ganske naturlig tilstand i bevidstheden. Intet mystisk eller verdensfjernt. Bare en helt naturlig, fredfyldt tilstand.


Det vi kalder “at meditere” er at være i den tilstand. Meditationsøvelser er øvelser der forbereder dig på at falde i meditation. Du vælger altså bevidst at åbne dig for dig selv og dermed åbne for tilstanden af meditation. Hen ad vejen vil oplevelsen af at være i center være mere og mere genkendelig, den vil fylde mere og mere indtil du opdager, at det er din helt naturlige, dagsbevidste tilstand. Du er vågen, hvilende i dig selv og du mærker intensiteten i hvert øjeblik. Du lever det magiske, eventyrlige liv fuldt ud. 

Share on Facebook
Please reload

Følg Sita Yoga

  • Facebook - White Circle

​© 2016 by Sita Yoga - Tempeldal. Proudly created with Wix.com